Digital design construction and manufacturing. Concepts , examples and tools that prove the way that information management during design and construction changes the whole aspect of an architectural project’s design. Digital technologies place the architect in the center of construction procedure, The information produced during architectural design constitutes manufacturing and construction information of a part or of the whole building

Ψηφιακός σχεδιασμός, παραγωγή και κατασκευή. Έννοιες, παραδείγματα και εργαλεία που αποδεικνύουν τον τρόπο με τον οποίο η διαχείριση πληροφορίας κατά τον σχεδιασμό και την κατασκευή αλλάζει το τοπίο της συνθετικής επεξεργασίας ενός αρχιτεκτονικού θέματος. Οι ψηφιακές τεχνολογίες τοποθετούν πλέον τον αρχιτέκτονα στο κέντρο της κατασκευαστικής διαδικασίας: Η πληροφορία που παράγεται κατά τη διάρκεια του σχεδιασμού συνιστά πληροφορία παραγωγής και κατασκευής μερών ή του συνόλου του κτιρίου.

Ακαδημαϊκό Έτος 2016-2017 

Το μάθημα φέτος κλείνει 10 χρόνια και είναι αφιερωμένο στη μνήμη του δασκάλου μας και ιδρυτή του μαθήματος Δημήτρη Παπαλεξόπουλου.

ΣΧΟΛΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ Ε.Μ.Π. / ΤΟΜΕΑΣ ΙV / ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΥΛΙΚΟΤΗΤΑΣ _ΨΗΦΙΑΚΗ ΤΕΚΜΗΡΙΩΣΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΣΤΟ ΣΥΝΕΧΕΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ – ΧΡΗΣΗΣ   / ΚΑΤ’ ΕΠΙΛΟΓΗ ΜΑΘΗΜΑ 9ου ΕΞΑΜΗΝΟΥ / 2016 / Κάθε Τετάρτη 3.30-6.15μμ  /ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: ΑΘΗΝΑ ΣΤΑΥΡΙΔΟΥ ΕΠ. ΚΑΘ.  ΤΟΜΕΑΣ ΙV _ συντονίστρια του μαθήματος / ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΑΣΙΛΑΤΟΣ  ΕΠ. ΚΑΘ.  ΤΟΜΕΑΣ ΙV / ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΟΙ: ΝΙΚΟΣ ΑΝΑΣΤΑΣΟΠΟΥΛΟΣ ΛΕΚΤΟΡΑΣ  ΤΟΜΕΑΣ Ι / ΕΛΕΝΗ ΚΑΛΑΦΑΤΗ  ΑΡΧ._ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ_ ΔΙΔΑΣΚΟΥΣΑ ΣΤΟ ΔΠΜΣ / ΕΙΡΗΝΗ ΜΙΧΑ  ΕΠ. ΚΑΘ  ΤΟΜΕΑΣ ΙΙ / ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ: ΑΙΜΙΛΙΑ ΚΑΡΑΜΟΥΖΗ  ΥΔ / ΔΡ ΣΟΝΙΑ ΤΖΙΜΟΠΟΥΛΟΥ / ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΨΥΧΟΓΙΟΣ  ΥΔ – 407 / ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΔΑΜΟΠΟΥΛΟΣ  ΑΡΧ. / ΕΛΕΝΑ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΥ  Υ/Δ  / ΕΙΡΗΝΗ ΒΟΥΛΙΟΥΡΗ ΥΔ / ΧΑΡΑ ΓΑΒΡΑ  ΥΔ / ΙΑΣΩΝΑΣ ΖΗΡΩ  ΑΡΧ. _ IAAC / ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΤΡΙΑΝΤΟΣ  ΥΔ

Στόχος και περιεχόμενο μαθήματος

Οι ψηφιακές τεχνολογίες τοποθετούν πλέον τον αρχιτέκτονα στο κέντρο της κατασκευαστικής διαδικασίας: Η ίδια πληροφορία που παράγεται κατά την διάρκεια του σχεδιασμού μεταφέρεται για την παραγωγή των διαφόρων μερών του κτιρίου. Η ψηφιακή τεχνολογία προσφέρει δυνατότητες πέρα από την εικονική αναπαράσταση του κτιρίου. Αναφέρεται στην παραμετρική σύλληψή του, που είναι πλέον άρρηκτα συνδεμένη με την κατασκευή του. Το μάθημα επιθυμεί να φέρει τους σπουδαστές σε επαφή με έννοιες, παραδείγματα και εργαλεία που δείχνουν το πώς η διαχείριση πληροφορίας κατά τον σχεδιασμό και την κατασκευή αλλάζει το τοπίο της συνθετικής επεξεργασίας ενός αρχιτεκτονικού θέματος.

Ακόμα θέλει να τονίσει, με κύριο άξονα τον αρχιτεκτονικό παράμετρο σχεδιασμό, την άμεση σχέση των ψηφιακών τεχνολογιών με την κατασκευή, είτε πρόκειται για την ψηφιακή τεκμηρίωση και τις βάσεις δεδομένων, είτε για τον ψηφιακό σχεδιασμό οικοδομικών συστημάτων, είτε την παραγωγή με χρήση CNC εργαλειομηχανών. Θα εξεταστεί η δομιστική στροφή των ψηφιακών τεχνολογιών, όπως εντοπίζεται στην τεχνολογία της κατασκευής ανοίγοντας νέα πεδία έρευνας και διδασκαλίας. Το ψηφιακό συνεχές σχεδιασμού – κατασκευής συνοψίζεται στο γεγονός ότι με την ένταξη ψηφιακών τεχνολογιών στον σχεδιασμό, ή πληροφορία σχεδιασμού συνιστά πλέον και πληροφορία κατασκευής και πληροφορία παραγωγής βιομηχανικών δομικών υλικών και προϊόντων. Δημιουργείται ένα συνεχές σχεδιασμού – κατασκευής και χρήσης, που χαρακτηρίζεται από μη γραμμική λογική και μια αυξανόμενη πολυπλοκότητα που διαχειρίζονται δίκτυα πληροφορίας. Η βασική τάση είναι να συνδέονται σχεδιασμός, κατασκευή και παραγωγή με δίκτυα πληροφορίας. Ένα εκτεταμένο δίκτυο συλλογής, παραγωγής και διαχείρισης πληροφορίας συνδέει τους συμμετέχοντες στον σχεδιασμό, την παραγωγή και την κατασκευή. Σε ορισμένους τομείς παραγωγής βιομηχανικών δομικών προϊόντων, η πληροφορία που παράγεται κατά τον σχεδιασμό αποτελεί δεδομένο CNC παραγωγής δομικών προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα ο σχεδιασμός ενσωματώνει ψηφιακά δεδομένα της βιομηχανικής παραγωγής των δομικών στοιχείων.

Θέμα εξαμήνου

Keywords: θεωρία της συναρμολόγησης, κοινά, δημόσιοι χώροι, σχολεία, περιβαλλοντική εκπαίδευση, παραμετρικός σχεδιασμός, σχεδιασμός διάδρασης, αισθητήρες, assemblage, parametric, interaction, innovation ecosystems, living labs, smart city, sustainability, digital commons, social, hubs, DIY Άσκηση του μαθήματος: ο σχεδιασμός και η υλοποίηση, υπό κλίμακα, μιας μικρής εφήμερης κατασκευής που θα τοποθετηθεί στην αυλή ενός δημόσιου σχολείου στην Αθήνα, και η διασύνδεσή της με άλλες μέσω ψηφιακών τεχνολογιών. Με στόχο την δημιουργία ενός δικτύου, φυσικού και ψηφιακού, που θα δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να δημιουργήσουν δίκτυα, συλλογικότητες, και κοινά, μέσω των οποίων να ανταλλάσουν εμπειρίες, γνώσεις και πληροφορίες, να οικειοποιηθούν τον τόπο και τη γειτονιά τους και να δημιουργήσουν εργαλεία προσέγγισής τους στις διαφορετικές κλίμακες. Μέγιστες πραγματικές διαστάσεις χώρου κατασκευής 0,70m x 0,70m x 0,70m.